第21号(2011年)目 次
誤解に基づく言われのない非難に対する言語行動の分析
大浜るい子
『踊る大捜査線』の分析−シリーズを貫く無意識のテーマ−
柳澤浩哉
芥川龍之介「仙人」(大正5年)とトルストイ
濱口真彦
大学生のグループ研究における話し合いの分析
大浜るい子・程野早由利
批判的思考を持った日本語教師に学ぶ大学生の日本イメージとその形成要因−アメリカにおける調査研究−
倉地曉美・南浦涼介
認識要求表現としての「じゃないか」−「よ」との互換性に着目して−
金 志姫・白川博之
母語が異なる他者との協調学習における理解深化過程の分析
伊藤亜希・于 泉華・老平実加・大西 薫・郭 侃亮・韓 舒玥・小谷沙緒里・田淵美有・張 莎・陳 怡卉・鄭 立民・長野真澄・范 一楠・平川 真・古本裕美
中国語を母語とする日本語学習者における日本語漢字単語の処理過程−語彙判断課題と読み上げ課題を用いた検討−
蔡 鳳香・費 暁東・松見法男
シャドーイング活動におけるリスニングの意義と役割−日本語短期集中コースでの実践報告−
木下藍子・福田規子・迫田久美子
漢字学習におけるモーフ・アニメーションと絵画の有効性
ゼーマ アレクサンダー・松見法男
江戸の大神楽と獅子舞の機能
池内恵那
CONTENTS
Articles:
An Analysis of Speech Acts regarding Criticism
Based on Misunderstanding
Ruiko OHAMA
The Theme of “ODOLU DAISOUSASEN”
Hiroya YANAGISAWA
An Analysis of the Group Discussions of
Japanese Undergraduates
Ruiko OHAMA, Sayuri HODONO
Factors Affecting American College Students'
Images of Japan: Japanese language students in critical teachers' classrooms
Akemi KURACHI, Ryosuke
MINAMIURA
Akutagawa Ryunosuke’s“The hermit”(1916) and Tolstoy
Masahiko HAMAGUCHI
“Janaika” as an Expression
Requiring Recognition: Focusing on the Interchangeability with “yo”
Jihee KIM, Hiroyuki SHIRAKAWA
An Analysis of Collaborative Learning
Processes between Native and Non-Native Speakers of Japanese
Aki ITOH, Quanhua
YU, Mika OIDAIRA, Kaoru OHNISHI, Kanliang GUO, Shuyue HAN, Saori KODANI, Miyu
TABUCHI, Sha ZHANG, Yihui
CHEN, Limin CHENG, Masumi NAGANO, Yinan
FAN, Makoto HIRAKAWA, Yumi FURUMOTO
The Processing of Kanji-Words in Japanese
Learners of Chinese: Using Lexical-Decision Task and Oral-Reading Task
Cai FENGXIANG, Fei XIAODONG, Norio MATSUMI
The Significance and Role of Listening in the
Activity of Shadowing: A Case Study of a Short-term Intensive Course in
Japanese Language
Aiko KINOSHITA, Noriko FUKUDA, Kumiko SAKODA
Effect of Morph Animation and Pictures on Learning of Japanese Characters
Alexander SOEMER, Norio MATSUMI
The function of Shishimai
at Daikagura in
Ena IKEUCHI
Collection
of Reports:
Events
Academic and Administrative Staff
List of Ph. D. Dissertations / Master’s Theses / Graduation theses
Authors
The Editor’s Postscript